Monday 24 November 2014

DIANTARA EGO & KEPERLUAN


Hari ini aku nak kongsikan satu cerita semasa sesi perkongsian idea yang diadakan di Menara Great Eastern Jalan Ampang… aku tertarik dengan satu cerita yang disampaikan oleh bro. Sam. Cerita diantara seekor lembu dan seorang manusia. Kalau didengar sekali imbas… tajuknya agak keras… tapi jika kita pejam mata dan buka minda kita semua boleh dapat manfaat dari cerita tersebut.

 Cerita yang telah ditambah baik…hahaha..cerita begini….

“…. ada seekor lembu yang bewarna putih coklat… sihat bentuk fizikalnya sedang meragut rumput ditepi jalan. Dalam masa yang sama ada seorang manusia yang juga sihat tubuh fizikalnya tengah bercakap menerusi telefon i-phone 6 plusnya..Tiba-tiba dengan tidak semena-mena ada sebuah lori yang membawa muatan ikan terbabas lalu melanggar lembu dan manusia tersebut.. banggggg…maka ramailah manusia lain yang memberhentikan kenderaan untuk melihat kejadian tersebut…lalu menyebabkan trafik lalu lintas menjadi sesak (lumrah rakyat Malaysia hihiii)..Lembu tadi sebelum mati sempat disembelih oleh tuanya dan dagingnya dijual dipasar manakala manusia tadi diuruskan untuk dikebumikan…..”

Agaknya apa moral cerita ni????...moral dari cerita tersebut.. bila berlaku sesuatu bencana seperti di atas apakah nilai manusia tadi ????.. kalau lembu tadi dagingnya boleh dijual di pasar dapat jugak RM30 sekilo… tapi manusia tadi nilainya KOSONG/ZERO dan ditambah bebanan kenduri pula…. Disini jika manusia tadi memiliki perlindungan… nilai RM perlindungan tadi boleh ditinggalkan kepada waris/keluarga untuk meneruskan kehidupan.

 Tidak mengambil kira manusia tadi merupakan sumber kewangan keluarga, sudah semestinya sumber kewangan keluarga terputus… kehidupan waris mesti diteruskan.. yang mati tetap mati. Secara tidak langsung si mati telah meninggalkan kesusahan kepada mereka yang kita sayang…. Sepatutnya kesenangan yang ditinggalkan bukan kesusahan. Saat dan ketika ini duit dari Takaful yang dicarum memberi SEJUTA PENGHARAPAN untuk meneruskan kehidupan tanpa kehadiran orang yang tersayang. Sikap ego manusia selalu menafikan situasi sebegini…”aku sihat jer…. Tak de apa-apa lah kalau aku jaga keselamatan… tetapi dia lupa kehidupan ini penuh dengan KETIDAKPASTIAN.. akhir kata saya tinggalkan frasa ini yang dibawa balik dari Meldives

…. LIVE FOR NOTHING… DIE WITH SOMETHING…..

No comments:

Post a Comment